PSK PSK Bulten KOMKAR Roja Nû Weþan / Yayýn Link Arþiv
Dengê Kurdistan
PSK
PSK Bulten
KOMKAR
Roja Nû
Weþan/Yayýn
Arþiv
Link
Pirs û Bersiv
Soru - Cevap
Webmaster
 
 
 

Föredrag av Mustafa Kalpak, Kurdiska Intiativets representant, vid
ett möte som arrangerades av Folkpartiet i Stockholm den 16 maj 2003

Kära mötesdeltagare, ärade vänner!

Vi i Det Kurdiska Initiativet i Sverige är glada att Folkpartiet tagit detta initiativ och anordnat detta möte tillsammans med oss.

Vi uppskattar att Folkpartiet bevakar kurdfrågan.

Vi Kurder brukar säga: “En fiende är för mycket, tusen vänner är för lite.” Kurderna behöver riktiga vänner på den politiska världsarenan. Vi hoppas att Folkpartiet fortsätter sin kurdvänliga politik även i framtiden.

Som ni vet bildades efter valet i Turkiet i höstas en ny regering som har stor majoritet i den turkiska riksdagen. Den nya regeringen har lovat göra mycket för att förbättra demokratin och de mänskliga rättigheterna i Turkiet. Statsministern, ledaren för regeringspartiet AKP (Rättvisa och utvecklings partiet) Tayip Erdogan har sagt att ”vi kommer att göra Köpenhamnskriterierna till Ankara kriterierna”. Regeringen och AKPs ledare har även lovat en snabb lösning  i Cypernfrågan.

Men när det gäller kurdfrågan tas inte längre några steg framåt.

Vi tror inte att den nya regeringens kurdpolitik kommer att vara annorlunda än den föregående regeringens. De använder samma språkbruk och intar samma hållning i den kurdiska frågan. Denna traditionella politik verkar stelnad och cementerade i den statsbärande ideologins anda. Ingen i Turkiet visar vilja att komma loss ur den. Utan tvivel väger den turkiska militärens ord tyngre än regeringens egna när det gäller kurdfrågan. Detta är den turkiska politikens paradox, men ansvaret ligger hos regering och riksdag om dessa politiska frågor förblir olösta. Enligt den turkiska grundlagen är riksdagen högsta beslutande organ. Regeringspartiet AKP har med 66 % procent majoritet i riksdagen. Om de konsekvent visar sin politiska vilja och sin beslutsamhet kan de rätta till den nu haltande och bristande demokratiska utveckling av Turkiet till en modern demokrati. Detta kräver politisk mod eller rättare sagt politisk vilja. Men, som sagt, det är en paradox att regeringen fortfarande reflexmässigt vänder sina blickar till militären när det skall fattas beslut i landets viktiga frågor. Regeringen måste visa vem som bestämmer i landet. Regeringen måste visa att man  genomför det man säger och att man på allvar kontrollerar militären och administrationen.

Regeringens inkonsekventa politik i för landet viktiga politiska frågor visar en svag och slapp politisk vilja.

Situationen i Turkiet i den kurdiska frågan har idag inte förbättrats.

De konstitutionella förändringarna som Turkiska riksdagen antagit förra året, ger inga rättsliga garantier för att den kurdiska kulturella och språkliga identiteten skall kunna utryckas obehindrat.

När man analyserar de hastiga lagförändringar,  s.k. ” EU-anpassningslagarna ” som nyligen antagits i Turkiets riksdag,  så är det tydligt att dessa inte banar väg för kurdernas grundläggande demokratiska och mänskliga rättigheter.

Dessa små lagändringar förbättrar inte demokratin i Turkiet. Inga förändringar rör grundlagarna. För kurderna är detta en stor besvikelse. Justeringarna ger ej ens ett svagt stöd för det kurdiska språket.

Man kan kortfattat beskriva lagförändringarna så här:

Att lära sig språk (utan att språket nämns annan än som ”Turkiska medborgares olika språk och dialekter“) tillåts, men kurser tillåts endast i privat regi. Dessa kurser begränsas dessutom av en stor statlig kontrollapparat och ett strikt byråkratiskt reglemente. Kurdiska får inte förekomma som undervisningsspråk inom det statliga undervisningsväsendet, vilket innebär att språket inte får någon verklig status.

När det gäller TV- och radiosändningar så möjliggör lagjusteringarna inte heller några genomgripande förändringar. Sändningar (utan att språket nämns annan än som ”turkiska medborgares olika, i vardagen använda, traditionella språk och dialekter”) tillåts, men begränsas av strikta statliga regler - enligt vad som nu diskuteras skall också sändningstiden maximeras till 20 minuter per dag. 

Andra justeringar i strafflagen förbättrar inte Turkiets inhumana strafflagar. Strafflagarna är en betydelsefull del i den turkiska lagstiftningens hav av förbud och straff. 

När det gäller justeringarna i lagparagraferna om tryck- och yttrandefrihet, mötes- och demonstrationsfrihet samt rätten att organisera sig politiskt sker inga förbättringar alls.

Fortfarande är det förbjudet att bilda kurdiska politiska partier eller föreningsverksamheter med kurdiska namn.

Det nybildade kurdiska partiet HAK- PAR (”partiet för frihet och rättvisa”) hotas med att förbjudas på grund av sin kurdvänliga politik. Ibrahim Guclu, svensk och turkisk medborgare och viceordförande i partiet  har gripits och dömts till ett års fängelse i Turkiet. Orsaken till gripandet är att Guclu inför turkiska journalister, i januari 2002, höll ett tal om kurdernas medborgerliga, kulturella och demokratiska rättigheter. Frågorna kring yttrandefriheten i Turkiet är många och mycket styrs av ännu verksamma terroristlagar som övertrumfar annan lagstiftning.

Fortfarande väcks åtal mot kurdiska författare, bokförläggare i Turkiet p.g.a. deras böcker.

Turkiet har haft ambitioner att invadera de Kurd dominerade områdena i Irak och på sin egen bakgård skapa ett nytt Cypern i irakiska Kurdistan. Denna tilltänkta aggressiva invationspolitik skapar bara oro och instabilitet i området. EU har stark markerat att denna politik kommer att äventyra Turkiets medlemskap i EU. Detta är bra. De Irakiska Kurderna är oroliga och hyser farhågor för sin framtid med Turkiets invasions-, destabilisations-, och konspirationshotelser hängande över sig. Efter kriget vill alla parter i Irak ha stabilitet och återuppbyggnad för ett nytt demokratiskt Irak. Detta måste stöttas.

Inom en snar framtid anser vi att:

-  Turkiska regeringen måste ratificera Europas ramkonvention för skydd av nationella minoriteter och konventionen för regionala språk och minoriteters språk.

-         att Turkiet stärker de rättsliga och konstitutionella garantierna för yttrande-, förenings- och mötesfrihet i överensstämmelse med den Europeiska konventionen om mänskliga rättigheter.

-   att Turkiet stärker rättsreglerna och förbättrar rättväsendets arbetssätt så att det når internationell standard,

-   att Turkiet utarbetar en övergripande strategi för att minska ekonomiska och sociala skillnaderna mellan västra Turkiet och de kurdiska områdena,

-   att den turkiska regeringen skall redogöra för lösningen av den kurdiska frågan med en lista över konkreta åtaganden, ett handlingsprogram, 

-   att den turkiska regeringen skall gå från ord till handling i dessa frågor, samt

-  att man drar tillbaka de turkiska trupper som idag befinner sig i irakiska Kurdistan.

Vi vill se seriösa reformer och ett konkret handlingsprogram för kurdernas  grundläggande nationella och demokratiska rättigheter i Turkiet.

Vi anser att den kurdiska frågan är den viktigaste politiska frågan i Turkiet och därför också en viktig fråga inför medlemskapsförhandlingar mellan EU och Turkiet.

Kandidatlandet Turkiet saknar fortfarande stabila institutioner som garanterar principerna för en demokratisk rättstat, mänskliga rättigheter samt respekt för de nationella minoriteternas rättigheter. Turkiet uppfyller inte de skyldigheter som följer av medlemskapet och saknar därför förmåga att ansluta sig till den politiska, ekonomiska och monetära unionens mål.

Vi anser att det krävs mer, och är inte glada att Turkiet med sin status quo politik lägger krokben för sig själv.

Tack för att ni lyssnade.

Kurdiska Initiativet i Sverige.

PSK Bulten © 2003