|
|
KURDISTAN
- ett land där civilisationen föddes en gång
i tiden, men nu förstörd till oigenkännlighet
av den turkiska ockupationen.
En text av den amerikanska författaren Harry G. Nickles
ÖVERSÄTTNING
TILL SVENSKA: Ulla Björklund-Carlsson, Knut Björkklund
© 1969 Time
inc. All rights reserved
Norr
om den moderna staden Bagdad börjar Kurdistan, ett kuperat
gräsbevuxet område i Irak, Iran och Turkiet med
behagligt tempererat klimat. Där finns inte många
viktiga moderna städer och heller inga märkvärdiga
ruiner (1); bondebefolkningen där lever ett liv som knappast
har förändrats något på många
hundra år. Men historiskt sett är Kurdistan i en
klass för sig. Det som gör området unikt är
en händelse i födoämnenas och mänsklighetens
historia - odlandet av växter och tämjandet av djur.
Enligt allt tillgängligt arkeologiskt bevismaterial gjordes
detta stora framsteg för första gången här.
Det gav människan för första gången tillgång
till säker och ätbar föda och detta i sin tu
skapade den grundval på vilken all civilisation byggdes:
byar, städer, nationer, kejsardömen, skrivkonst,
litteratur, lagar, vetenskap.
Ingen vet hur dessa första kurdiska jordbrukare såg
ut, vilken hudfärg de hade eller vilket språk de
talade. De var glömda redan tusentals år före
vår historieskrivnings början och i dag känner
vi dem bara genom de föga upplysande lämningar man
hittat under de högar av söndervittrat material,
s.k. tell, som finns överallt i Mellersta östern.
Men ben, delar av verktyg och säd ger vis handen att
dessa män och kvinnor vände människosläktet
från totalt beroende av naturens tillfälliga gåvor
till kontroll över tillgång på föda.
Under de årtusenden som gått sedan människan
dök upp på jorden hade hennes sätt att skaffa
föda knappast förändrats något alls.
Människorna levde i små flockar och åt vad
naturen bjöd. Kvinnor och barn samlade frukt, nötter
och säd, grävde upp rötter och tog tillvara
lättfångat vilt som skölpaddor och sniglar.
Männen jagade alla djur de kunde döda. ibland hade
de gott om mat, men hungern var en ständigt lurande fara.
När flocken ätit vad som fanns i naturen inom en
lokalitet flyttade den på sig.
Mycket, mycket långtsamt, under en period av tiotusentals
år, förbättrades människans teknik för
födoanskaffning. Hon uppfann bättre redskap och
vapen, jagade skickligare och utnyttjade vilda växter
på ett bättre sätt. Ungefär 9 000 år
före Kristi födelse hade en del flockar lärt
sig leva någorlunda hyggligt utan ständigt återkommande
vandringar. Detta kunde bara hända på platser på
jordklotet där omständigheterna var gynnsamma och
en av dessa naturens egna Edens Lustgårdar var i norra
Irak, där vilda får genomströvade slätterna
och flera sorters kraftigt gräs - föregångarna
till det moderna vetet och kornet - producerade ax med ätbar
säd.
Det är därför inte av en händelse får
och vete - två av de viktigaste födoämnena
i Mellan Östern - tämjdes och odlades först.
i båda fallen var utvecklingen långsam, för
primitiva folk är hårdnackat konservativa. De flesta
experterna tror att får var människans första
kontrollerade födoämneskälla och att hållandet
av de som boskap växte fram ur systematisk jakt. Män
och pojkar utplacerade på linje drev, skrikande och
viftande med armarna, de vilda fåren in i trånga
pass mellan kullarna där de lätt kunde dödas.
Nästa steg i utvecklingen var att inhänga infångade
djur i en ravin med stängsel för öppningen.
I århundraden, kanske i ett eller två tusen år
fungerade denna slags fårskötsel som något
av ett lotteri och de flesta infångade djuren åts
när vintern närmade sig. Eventuellt, och troligen
då under milda vintrar, lät man några får
leva till våren, de fick beta när det fanns gräs
och utfodrades med lagrat hö när det inte fanns
något. På så sätt började de föröka
sig i fångenskapen och utvecklades så småningom
till tamfår. De starkaste och minst fogliga djuren kanske
dödades i första hand så att rasen blev allt
mera tam. Slutligen var det en gång vilda fåret
så tamt att det kunde beta fridfullt i flock utan att
försöka fly.
Genom förvärvet av tämjda får inträdde
en dramatisk förändring i människans födoämnesförsörjning
och hennes sätt att leva. Hjordarna gav mer kött
än de vilda fåren hade gjort och tillgången
var säkrare. Människorna behövde inte längre
vara utan kött om några jakter misslyckades.
Men ännu viktigare var odlandet av växter, för
det gav en tidigare okänd rikedom på föda
och, det mest betydelsefulla, det gjorde människan bofast.
Denna bragd utfördes måhända först av
kvinnan, och dess första triumf var vetet, som fortfarande
växer vilt i Kurdistan och skördas på det
gamla sättet. Tiriticum
Dicoccoides från vilket nästan
allt odlat vete stammar (2), frodas bäst på fuktigt
högland på mellan 600 och 1300 meters höjd.
Ett fält med Tiriticum Dicoccoides är ganska likt
ett mindre stånd odlat vete, men det finns viktiga skillnader.
Axen på det vilda vetet är kortare och kornen mindre
och varje korn är hårt inneslutet i sitt skal.
När axet mognar har kornen en benägenhet att sträva
utåt från stjälken för att föras
iväg av vinden eller av djur.
Ursprungligen samlade kvinnorna det vilda vetet genom att
bryta av axen eller plocka med sig kornen. Senare använde
de skärvor av trä eller ben med en liten besats
av flinta och med dessa kunde de skära av flera ax på
samma gång. i detta område har man funnit gamla
skärvor på vilka flintan varit blankslipad straxt
bakom eggen - den har slipats för tusentals år
sedan av kiselsyrepartiklarna i vetestrået.
Man är inte jordbrukare för att man samlar vilt
vete, även om man gör det med en skickligt gjord
skära. Men så småningom kom kvinnorna underfund
om att tillgången på vete kunde ökas om man
sådde några av de korn man samlat på platser
där vilt vete inte växte naturligt. Denna revolutionerande
insikt kan de ha fått genom att lägga märke
till att blötlägga kärnor ofta grodde och växte
upp till små gröna plantor liknande dem de sett
växa vilt.
Man kan bara gissa sig till hur dessa de tidigaste odlade
fälten såg ut. Kanske sådde kvinnorna först
säden på platser där floder täckt jorden
med slam, eller kanske valde de ut ställen med lågt
gräs och grävde ned de med sina rotgrävningspinnar.
Både sätten bör ha lyckats och när de
hade blivit lite säkrare kom de underfund om att vete
inte växte enbart på högplatåer. Det
växte även om man planterade det längre ned
på bördigare slätter och på kullarna.
Människans första kontrollerade tillförsel
av föda, får och vete, kom att forma grundvalen
för en renodlad jordbrukande existens. Så snart
fåren var tillräckligt fogliga för att drivas
på bete om morgonen och tillbaka i säkerhet om
kvällen kunde de ströva över ett ansenligt
område och omvandla en myckenhet gräs och örter
som människomagen inte kunde smälta till närande
kött. Vetet var ännu mer värdefullt, delvis
därför att det förekom så rikligt men
också därför att man av det gjorde mat som
kunde lagras under lång tid. Ett par tunnland bra jord
sådd med vete kunde med litet tur förse en familj
med huvuddelen av den föda som behövdes under ett
år. En by med flera hundra invånare kunde leva
på sina får och sitt vete och inte behöva
gå längre än en halv mil för födans
skull.
Riktigt så enkelt var det förstås inte. inte
all jord var bra och man visste föga om hur man höll
den produktivt. Och man måste tänka på försvar;
en by med välbärgade bönder skulle troligen
bli överfallen av hungriga nomadiserande jägare.
Men byar blomstrade genom tämjda djur och vete. Den mest
berömda av dem är Jarmo, första gången
utgrävd 1948 av en expedition från University of
Chicago ledd av Robert J. Braidwood.
På kartan
ovan visas utbredningen av boplatser sedan människan
börjat bruka jord i Kurdistans (överst) högland,
som var det område i Mellersta Östern där
växter och djur - vete och får - först odlades
och tämjdes. De svarta trianglarna utmärker platser
för de tidigaste boplatserna, som nu vittrat ner till
ruinhögar. Dessa ruiner, som kallas tells, visar hur
de tidiga jordbrukarna drog sig söderut till lågliggande
områden i Mesopotamien, till området mellan floderna
Eufrat och Tigris. Där var jorden bördigare, befolkningen
växte och människorna utvecklade komplexa system
med lagar, religion och skrift - grundvalen för ett civiliserat
samhälle.
Jarmolämningen är en låg jordvall på
en kulle nedanför en bergskedja i norra Irak öster
om oljestaden Kirkuk. Liksom många andra av dessa jordformationer
i Mellersta Östern består den av slam blandat med
söndervittrade spillror efter byar som efter varandra
byggts på samma plats. Braidwood fann minst 15 klart
avgränsade lager; vart och representerande ett stadium
på en utveckling. i det djupaste lagret 7 ½ meter
ned, fann han den äldsta och mest primitiva kulturen,
en by som uteslutande tillägnat sig det agrara levnadssättet.
Den var uppförd ca 6800 f Kr. På sätt och
vis kan denna tidpunkt sägas utgöra början
till människans långsamma utveckling mot civilisation.
Det ursprungliga Jarmo hade ca 30 hus på ett område
av ungefär 2 ½ tunnland. Det kan ha haft uppskattningsvis
200 invånare och dessa var säkerligen jordbrukare.
Man fann många ben från får i vad som en
gång måste ha varit otrevligt stinkande avskrädeshögar
och en stor del av benen hade tillhört årsgamla
får. Detta är en trolig ålder för slakt
av husdjur men mindre troligt som rester från djur fällda
vid jakt, då man får djur av alla åldrar.
Jarmos vete hade en stor nackdel från de primitiva husmödrarnas
synpunkt. Det skal som omslöt varje kärna var hårt
och orubbligt och var svårt att avlägsna från
kornet. Dagens bönder stöter vetet i en mortel för
att få bort skalen och kvinnorna i Jarmo gjorde antagligen
på samma sätt. Vad de gjorde därefter vet
man med någon säkerhet. De lade de rensade kornen
på kupiga urholkade stenar och malde dem till mjöl
med mindre stenar. Sådana "sadelkvarnar" användes
i tusentals år utan nämnvärd förändring.
Det första brödet bakades i tunna kakor på
de flesta flata stenar, svarta av eld, som man funnit på
många gamla härdar. Än idag kan man, om man
går in i en bondstuga i det moderna Kurdistan, får
se hur husets fru bakar utsökt bröd med denna 9
000 år gamla metod, även om hon gärna bakar
det på metallplåtar över en liten eld istället
för heta stenar.
När man väl kommit över bottenskiktet i Jarmolämningen
uppträder lergods och därmed yppade sig nya kokmöjligheter.
Nu kunde man genom kokning få det segaste kött
mört och framställa goda sopor och grytor. Vete
kunde göras till nötsmakande burgul (3) genom att
man kokade kornen, så som man fortfarande gör i
Mellersta östern. Sega rötter kunde bli mjuka och
därmed befriades människans tänder från
en betungande uppgift. I de övre lagren i Jarmo har man
också funnit "bikupe"-ugnar av lera. Till
en början kan de ha använts för att torka eller
rosta vete, men samma ugnar kunde också användas
för att halstra kött eller baka bröd.
Ärtor, linser och andra skördar kompletterade så
småningom vetet. Getter
blev husdjur kort efter fåren men nötboskap och
grisar kom mycket senare. Jarmos kosthåll var inte förnämt,
men så när som på bristen på kyckling
och vissa mjölkprodukter skilde det sig inte mycket från
den mat som äts i byar på landet i Mellersta östern
idag.
Den enkla men riktiga vete-får-dieten hade en fundamental
betydelse för de första böndernas levnadsätt.
I de första agrarbyarna av Jarmos typ var husen mycket
lika varandra; där fanns inget som kunde identifieras
som verkstad eller överklasskvarter. Men när jordbruket
växte i omfång fick bönderna överskott
av föda och man började byta sin överskjutand
del mot saker som tillverkades av icke-bönder som besatt
speciella yrkeskunskaper.
Senare samhällsbildningar försörjde specialiserade
krukmakare som gjorde mycket bättre krukor än de
bönderna. Själva kunde tillverka på sin fritid.
Andra specialister gjorde förnämliga sten-, ben-
eller träredskap, fick en andel av byns överskottsföda
och bildade en växande klass av skickliga hantverkare.
Andra åter, föregångare till köpmännens
klass, gjorde långa resor för att byta byns produkter
mot varor som man inte hade, som t. ex. obsidian för
att göra vassa knivar.
Kort efter det att man börjat bruka jord ställdes
bönderna inför det besvärliga problemet om
vem som ägde vad. Jägare och samlarfolk har i allmänhet
föga begrepp om ägandet. De äger sina verktyg,
vapen, kläder och andra personliga tlllhörigheter,
men jaktomridet delas lika av alla och ett härbärge
är alltför tillfälligt för att anses som
viktigt. Med bönder är det annorlunda. De bor i
permanenta bostäder och de behöver veta vilken jord
de skall bruka och var de kan låta sin boskap beta.
Allteftersom befolkningen växte blev det nödvändigt
att ha lag och styrelse för att lösa tvister rörande
jord och andra äganderättsförhållanden.
Arkeologerna vet inte exakt vilken sorts styre bönderna
först utvecklade. Ursprungligen var det troligen helt
informellt: allmänna rådslag kan ha ägt rum
inför hela samhället eller inför ett råd
av äldste. På andra håll i Mellersta Östern
kom byarna att innefatta något som kan tolkas som tempelgårdar
i centrum. Tempel förutsätter ett etablerat prästerskap
och om präster kan övertyga folk om att de kan påverka
gudarna kan de snabbt komma i åtnjutande av både
egendom och makt. Såde första styrande i byarna
kan mycket väl ha varit prästhövdingar som
utförde mystiska riter i templen och agerade som domare
över invånarna.
Folket i de små byarna på kullama i Kurdistan
färdades varken långt eller fort på denna
väg mot avancerad civilisation. Snart uppnådde
de ett levnadssätt som var väl anpassat till omgivningen
och där behoven av förändring var små,
men slutligen blev området uppe bland de svala kullarna
överbefolkat. Några begav sig iväg därifrån
och en del sökte sig till Mesopotamien, den låga
platta slätten kring Eufrat och Tigris som nu bildar
södra Irak. Här var klimatet hett och det regnade
för litet för att man skulle kunna få tillräckligt
stora skördar. Men omkring år 5500 f.Kr. lärde
pionjärerna på slätten sig att bevattna sina
åkrar med vatten som de ledde från små bifloder.
Denna nya teknik öppnade dörren till en skattkammare
vad beträffar föda och en fast befolkning började
växa upp längs flodstränderna.
När historien nått denna punkt förde sättet
att anskaffa föda åter med sig stora framsteg för
civilisationen - framsteg som ytligt sett har mycket litet
att göra med föda. Konstbevattning kan inte utföras
i någon större skala av bönder som arbetar
individuellt. Att bygga ut och driva ett komplicerat nätverk
av dammar, vattenportar och kanaler fordrar många män
och en stark ledning för att planera arbetet och driva
systemet. I Mesopotamien bibehöll måhända
styrelseformen sin primitivt demokratiska karaktär till
en början, men snart dominerades böndema av en samling
tjänstemän, religiösa och världsliga,
som gjorde anspråk på en stor andel av deras skördar.
Det var lessa styrande som planerade och ledde arbetet med
anläggningarna, för det allmänna, anläggningar
som även våra dagars ingenjörer skulle beteckna
som mycket omfattande.
Trycket av denna byråkrati grundad på jordbruk
kan inte ha varit uppskattad (utom för byråkraterna),
men det gav en annan viktig puff " åt civilisationen:
skrivkonsten. Och åter hade det stora framsteget mycket
med mat att göra. Tjänstemän och jordägare
måste kunna hålla reda på arrenden och skatter
- som vanligen betalades i säd - och så småningom
utvecklade de ett system med meningsfyllda tecken som le ristade
in på små lertavlor. De första tecknen var
bildtecken, förenklade avbildningar av konkreta föremål.
De var klumpiga, mea så småningom utvecklades
de till vedertagna skrivtecken, lika effektiva som bokstäverna
i ett alfabet.
Med skrivkonsten fick civilisationen ett mäktigt redskap.
Traditioner, lagar och redogörelser var inte längre
avhängiga av minnet. De kunde skrivas ned och bevaras
och invecklade meddelanden kunde sändas utan risk av
felkällor. Man kunde göra upp planer, teckna ned
dem och hålla sig till dem. Styresmän kunde regera
effektivt på avstånd i kraft av skrivna lagar
och instruktioner. Den skrivna litteraturen uppstod. Läskunniga
människor blev en ny yrkesgrupp och man inrättade
skolor för att undervisa dem.
Ca 3000 f.Kr. var Mesopotamien, som då kallades "Sumer
eller Kaldéen ett högt civiliserat land med många
städer omgärdade av stadsmurar och krönta med
fulländade tempel. Landets poeter skrev religiösa
epos och dess astronomer beskrev planeternas rörelser.
Hantverkarna gjorde vackra föremål i silver, koppar,
textil, keramik och guld som köpmännen förde
till avlägsna länder. Med köpmännen spreds
de stora idéer på vilka civilisationen vilar:
skrivkonst, statskonst, rätt och en massa teknologi.
Mesopotamien påverkade alla de andra länderna i
gamla världen i mycket högre grad än Egypten,
deras första konkurrent. Hebréerna förvärvade
mycket av sin kultur från Mesopotamien, vilket tydligt
framkommer i berättelsen om Abraham, som utvandrade från
Ur till Kaldéen. Mesopotamiska färdigheter och
idéer spred sig till Grekland och Rom i väster
och till Indien och Kina i öster. Och allt detta emanerade
ur att människan började skaffa sig föda pi
ett nytt sätt - en revolution som igångsattes av
dessa de första bönder som tämjde får
och sådde vete på kullarna i Kurdistan.
---------------------------------------
FOTNOTER, FÖRKLARINGAR
(av Goranê Cano-www.saradistribution.com)
1: Förutom förstås den 5km långa, 17m
höga och 4 m breda stadsmuren - världens näst
största efter den kinesiska - i staden Amida, även
kallad Diar-i Bakr. Murens byggår 349 e Kr. Och 5000
år gamla muren i Hawler (Erbil) huvudstaden i irakiska
Kurdistan.
2 : År 1997, nästan 30 år efter denna artikel
författades har den ansedda vetenskap tidskriften Science
publicerat forskningsresultat från ett tyskt forskarlag
som gjort DNA analys på veteprov från jordens
alla kontinenter och med hjälp av denna moderna teknik
konstaterat att allt odlat vete på jorden härstammar
från bergstrakterna Chiya-i Qaratj i provinsen Amida
(Diar-i Bakr - staden med jättavattenmeloner) i norra
Kurdistan.
3: Savar är sedan gammalt kurdiska lantbrukares basfödoämne
ända till våra dagar. Man tror att denna maträtt
kan vara en av de tidigaste avancerade matillagningskonsterna,
eftersom huvudingredienserna upp till 98% består av
de mest lättillgängliga råvarorna i trakten,
vete. Man kokar vetekorn och låter de sedan soltorka.
Efteråt stöts vetet i en mortel för att få
bort skalen. När det är klart så krossas vetet
sönder i en kvarn tills vetekornet blir 4-6 delar. På
så sätt har man fått fram ett sädesföda
som kan kokas och serveras.
4: Tell (kulle), en av traktens mest kända som på
kurdiska kallas Girê Elo (tell Elo), i staden Amida
(Diyar-î Bekr), år 1928, öppnades av den
turkiska militära underrättelsetjänsten och
dess förhistoriska innehåll fördes bort till
Turkiet. Troligen all detta värdefulla innehåll
förstördes för att det handlade om kurdernas
historiska arv som Turkiet är speciell fientlig inställd
till. Inga presskonferenser gjordes och förstås
inte heller något vetenskapligt studieresultat blev
av detta. 5: Det som speciellt bör poängteras i
detta sammanhang är kvinnans viktiga historiska roll
och betydelse i civilisationens och mänsklighetens utveckling.
Enligt den amerikanska forskaren Harry G. Nickles och den
australienska författaren Gordon Child som författat
den omtalade boken: What Happened in History, det var kvinnor
som med egen begåvning kom på tanken att man faktiskt
kunde odla de tidiga vilda Tiriticum Dicoccoides. Men idag
ser vi med stor besvikelse och häpnad att i Turkiet,
Iran, Iraq och Saudiarabien, i hela Mellan Östern och
även på många håll i de övriga
världsdelarna behandlas kvinnan som ett objekt som man
kan äga.

5km långa, 17m höga och 4 m breda stadsmuren
- världens näst största efter den kinesiska
- i staden Amida (Diyarbekir)
|
|
|
 |
Man kan se både
nytt och gammalt jordbruksätt i dagens Kurdistan |
|
|
|
|