Folkomröstning i
Kurdistan, nu!
I kampen om Iraks framtid står man inför en skiljeväg: demokratiska
lösningar eller realpolitiska arrangemang. Efter kriget i Irak finns det stor risk att USA ska göra samma
misstag som britterna när de skapade staten Irak (1921) och
tvingade kurderna i södra delen av Kurdistan (nuvarande irakiska
Kurdistan) att tillhöra staten Irak.
En demokratisk lösning på Iraks problem och speciellt den
kurdiska frågan måste grundas på folkets vilja. Vi tycker
att en demokaratisk lösning av kurdfråga borde stödja sig
på principer och mekanismer som gör det möjligt för kurderna
i södra Kurdistan att genom en folkomröstning - som uttryck
för folkrättsprincipen självbestämmanderätt - säga sitt ord
om sin framtid.
Vi, folkomröstningkommittén
för ett fritt Kurdistan gör vår syn på den kurdiska frågan
i Irak och lösningen, som vi ser det, känd för allmänheten:
1- Irak har under sin 82 års existens
misslyckats med att hantera kurdernas strävan på ett rätt
sätt. Relationerna mellan det kurdiska folket och olika irakiska
regimer har präglats av en långdragen konflikt och blodiga
krig. Massförflyttningar av, och folkmordskampanjer mot kurderna
har varit en del i det kurdiska folkets tillvaro i Irak. Det
flagranta angreppet med kemiska medel mot den kurdiska Halabdja
i mars1988 är ett exempel på den politik som Saddam Huseins
regim förde mot den kurdiska folkgruppen i Irak. Med detta
menar vi att det var illegitimt att tvinga kurderna tillhöra
Irak och att det var ännu mera illegitimt att med järn och
blod försöka behålla statens integritet.
2- Att låta kurderna i Irak rösta för sin egen stat, innebär att både kurderna
och det arabiska Irak kommer att vara vinnare: 1) det arabiska
Irak gör sig fritt från den kurdiska problematiken och sparar
en stor del av sina natur- och mänskliga resurser, som
annars tidigare har gått till krigsmaskineriet mot kurderna,
2) kurderna behöver i fortsättning inte lida av krig, etnisk
rensning… etc. och att de får för första gången fritt utveckla
sin kultur, sitt språk och på ett rätt sätt utnyttja sina
resurser.
3- Sett från en historisk och folkrättsmässig
synvinkel borde kurderna få möjlighet att få bestämma över
sin framtid precis som det bestämdes vid Sévreskonferensen
1920. Enligt antagna beslut på denna konferens (paragraferna
62,63,64) skulle Kurdistan bli ett autonomt område och efter
en folkomröstning skulle denna autonomi få bli ett
självständigt Kurdistan.
4- Inom ramen för
FN har det utvecklats en princip och praxis kring begreppet
folkens självbestämmanderätt. Kurderna bör inte vara undantag
från att ha nytta av denna princip. Praktiskt finns nu inte
en fungerande irakisk stat och Irak befinner sig i ett upplösningsläge.
Detta är ett gyllene tillfälle för det internationella samfundet
och speciellt demokratierna att låta kurderna i Irak, på demokratiska
grunder och genom en folkomröstning bestämma över sitt öde.
5 - USA och Storbritannien har
av FN: s säkerhetsråd (resolution 1483) erkänts som ockupationsmakter.
USA har för det internationella samfundet offentligt gjort
det känt att syftet är att på ett demokratiskt sätt bygga
upp ett nytt Irak. Det skulle vara olyckligt att använda odemokratiska
metoder för att åstadkomma ett demokratiskt Irak. Att inte
låta kurderna på ett helt demokratiskt sätt, dvs. genom en
folkomröstning, bestämma över sin framtid är högst odemokratiskt.
Kurderna i Irak upplevde tragedier generation efter generation,
detta får på intet sätt hända de kommande kurdiska generationerna.
6- Det internationella samfundet
bör inte ge efter för några regionala makters oro inför eller
rädsla för skapandet av ett fritt södra Kurdistan. Staten
Kurdistan kan ge alla tänkbara garantier för att det ska
inte utgöra något hot mot staterna i området. Dessa stater
har inget som helst folkrättsligt stödd i att motarbeta byggandet
av en kurdisk stat i södra Kurdistan.
7- De gångna 12 åren av kurdiskt
självstyre i irakiska Kurdistan har på ett tydligt sätt visat
att kurderna är kapabla att styra sig själva och att när de
har fått tillfälle att vara sig själva har de kunnat göra
sitt liv bättre. I själva verket har kurderna kunnat göra
sitt liv avsevärt bättre under de 12 gångna åren, tack var
västerländskt skydd. Detta var egentligen möjlig trots två
sanktioner, hot från regionala makter, speciellt från Turkiet
och Saddams regim, och trots att de befintliga materiella
resurserna var mycket begränsade. Idag talar man om många
års skillnad i välstånd och levnadsstandard mellan de områden
som var styrda av kurderna själva och de områden som var styrda
av Saddams regim under de sista 12 åren.
8- Under de 12 gångna åren har
de kurdiska lokala myndigheterna vissa en hög grad av tolerans
gentemot olika religiösa och etniska minoriteter i de kurdiska
områdena, egentligen den högsta graden av tolerans jämfört
med andra Mellanöstern-stater. Dessa minoriteter har haft
sina politiska och kulturella rättigheter respekterade av
de kurdiska myndigheterna. Ett fritt ”irakiskt” Kurdistan
tjänar framför allt dessa minoriteters intresse.
9- Den början som vi redan har
erfarit i amerikanernas "demokratiska
projekt" för Irak är inget annat än dunkel och obestämd
politik. Vid mötet i den irakiska staden Nasriyah (15 april),
där representanter för olika irakiska grupper deltog, antog
man en resolution i 14 punkter. I den hänvisar man varken
till ordet kurd eller Kurdistan.
Man deklarerar att det framtida Irak kommer att ha en federal
maktstruktur. Även om kurderna får delta i en ”demokratisk”
federal struktur i Irak förblir fortfarande landets ekonomi,
försvarsmakt och utrikespolitik centralmaktens angelägenheter.
I och med att kurderna i Irak inte utgör mer än 25 procent
av befolkningen har de inte möjlighet att säga nej till beslut
som kommer att tas centralt av institutioner där den arabiska
majoriteten kommer att dominera även om besluten kan tänkas
missgynna kurderna.
Härmed vädjar
vi till den svenska riksdagen, regeringen, de politiska partierna,
det svenska civilsamhällets organisationer, fackföreningar
samt allmänheten att stödja södra (irakiska) Kurdistans befolkning
att genom folkomröstning säga sin mening om sin framtid.
Folkomröstningkommittén för ett fritt Kurdistan - Södra Sverige.
September 2003
|